Plager/skader

Hva behandler en kiropraktor

Kiropraktoren stiller sin diagnose på grunnlag av sykehistore, klinisk undersøkelse og eventuelle røntgenundersøkelser.  Under sykehistorien  kartlegges aktuell problemstilling samt andre nåværende  eller tidligere helseplager. Dette innbefatter opplysninger om generell helsetilstand, tidligere sykdommer og skader, medisinbruk, belastninger i hjem og arbeid etc. Deretter foretas en helhetlig funksjonsvurdering (klinisk undersøkelse) av den enkelte pasient. Dette inkluderer relevante nevrologiske og ortopediske tester, spesifikke leddundersøkelser samt vurdering av involvert bløtvev (muskler, sener, leddkapsler etc).

Pasienten henvises til røntgen, CT eller MR undersøkelse ved behov, eventuelt til fastlege dersom tilstanden ikke kan behandles kiropraktisk eller dersom det trengs medikamentell behandling først. Selve behandlingen tilpasses individuelt og består av blant annet manipulasjon, mobilisering, traksjon, bløtdelsteknikker, tøyninger, råd og øvelser.

Hovedvekten av problemstillinger en kiropraktor jobber med har sitt utspring fra en eller flere deler av ryggsøylen. I tillegg behandles ulike tilstander i håndledd, albuer, skulder, armer generelt, ankler, knær, hofter, bein generelt, bekken og kjeve. Symptomer som hodepine, svimmelhet og øresus har også god effekt av kiropraktikk når de stammer fra et problem i nervemuskelskjelett systemet.

Følgende problemstillinger det vanlig å oppsøke kiropraktor for:

• Lumbago ”hekseskudd”
  • Prolaps og isjas (de som ikke må opereres)
  • Nakke og skuldersmerter
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Migrene
  • Øresus ”tinnitus”
  • Krystallsyke
  • Kjeveplager
  • Tennisalbue/musearm
  • Senebetennelse